Trening fitness bez sprzętu

Dla wielu ludzi wyjście na siłownię stanowi duże wyzwanie. Dzieje się tak, ponieważ mają kompleksy, brakuje im motywacji, trzymają ich możliwości finansowe bądź daleka droga do klubu, jednocześnie ludzie są mistrzami wymówek. Praca, dzieci, zakupy – wszystko potrafi wytłumaczyć brak regularnego treningu. Jedną z najczęstszych wymówek jest brak profesjonalnego sprzętu, to powód, który często pojawia się, gdy nie mamy czasu lub funduszy, by regularnie odwiedzać klub sportowy. Tymczasem wszystko, czego Ci trzeba, by pozbyć się nadprogramowych kilogramów lub wyrzeźbić ciało, a przy okazji zyskać więcej siły i mięśni, masz przy sobie non stop i to za darmo. To Twoje własne kilogramy, a trening wykonywany bez sprzętu, wyłącznie z obciążeniem własnego ciała to idealny sposób na utrzymanie formy czy powrót do niej. Nie obciążasz stawów niczym, z czym nie dawałyby sobie rady na co dzień, nawet wtedy gdy masz nadwagę.

Ćwiczenia w domu bez sprzętu możesz wykonywać praktycznie wszędzie, gdzie jest wystarczająco dużo miejsca na rozłożenie ramion i rozstawienie nóg. Możesz więc wciąż być w formie, nie martwiąc się, jak wyrwać z codziennego grafiku kilka godzin na wycieczkę w tę i z powrotem do fitness klubu. Jednak należy pamiętać, że bez odpowiednio zbilansowanej diety, regeneracji mięśni i regularności wykonywania treningów, efekty się nie pojawią, albo będą bardzo wolne.

Jakie ćwiczenia wykonać by trening bez sprzętu był efektywny i bezpieczny?

Pompki, przysiady, brzuszki, pajace, martwy ciąg, bieg bokserski czy plank. Te wszystkie klasyczne ćwiczenia pomogą stworzyć trening, który może być tak samo efektywny jak ćwiczenia na siłowni z profesjonalnym sprzętem. Równie efektywne będą wszelkiego rodzaju wypady i wyskoki oraz wszystkim znany rowerek. Ćwiczenia te są proste w wykonaniu, jednak należy pamiętać o przestrzeganiu kilku podstawowych zasad.

  • Przede wszystkim należy pamiętać o rozgrzewce, dzięki niej unikniemy kontuzji, a przygotowane i odpowiednio dotlenione mięśnie będą pracować znacznie skuteczniej podczas wysiłku.
  • Równie istotne podczas każdego treningu jest skupienie i dokładne wykonywanie ćwiczeń.
  • Oddech w trakcie treningu to kluczowa kwestia. Wstrzymując powietrze szybciej się męczymy i powodujemy niedotlenienie mięśni przez co ćwiczenia są mniej efektywne. 

Jakie ćwiczenia wybrać, gdy chcemy wyćwiczyć konkretne partie ciała?

  • Na górne partie ciała doskonałe są popularne pompki. Można je wykonywać w wersji łatwiejszej zginając nogi i opierając ciężar ciała na kolanach. Ciekawą odmianą są również pompki wykonywane przy ścianie.
  • Dolne partie ciała wzmocnimy dzięki przysiadom, podskokom i wymachom nóg, które można robić opierając się o krzesło czy stół. Ćwiczenia na uda i pośladki mogą być różnymi wariantami popularnych półprzysiadów.
  • Brzuch ćwiczymy dzięki brzuszkom – pamiętajmy by nie odrywać części lędźwiowej kręgosłupa podczas ich wykonywania, oraz rowerkowi czy nożycom. 

Trening bez sprzętu to forma aktywności szczególnie polecana osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z ćwiczeniami siłowymi. Trening siłowy bez użycia sprzętu to także przede wszystkim doskonały sposób na wzmocnienie mięśni oraz poprawę wydolności całego organizmu. Warto pamiętać, że trening siłowy ujędrnia ciało, dlatego powinien znajdować się w każdym planie ćwiczeniowym osób pragnących zredukować tkankę tłuszczową. 

Wraz z postępami możemy utrudniać nasz trening dodając na przykład ciężary, ale nadal nie inwestując w profesjonalny sprzęt. Wystarczy nam chociażby butelka wody, która może imitować hantle. 

Trening siłowy bez sprzętu wykonywany w domu wymaga od nas dużej dawki silnej woli oraz konsekwencji, ale dzięki systematycznym ćwiczeniom uzyskamy pożądane rezultaty. Jeśli jednak uważasz, ze nadszedł kolejny krok i czas na zakup sprzętu do ćwiczeń, zastanów się, zanim kupisz cokolwiek do domowej siłowni, na jakiego rodzaju treningu zależy ci przede wszystkim i czy na pewno nie możesz profesjonalnego urządzenia zastąpić sprzętem codziennego użytku, w końcu nikt nie lubi tracić niepotrzebnie pieniędzy.