Fitness w domu czy na siłowni – co wybrać?

Regularne treningi to doskonały sposób nie tylko na zrzucenie zbędnych kilogramów. To również niezwykle istotny czynnik w profilaktyce nadwagi i otyłości. Warto pamiętać, że efektywny trening musi być dopasowany do indywidualnych potrzeb organizmu. Każdy moment jest dobry, żeby włączyć do swojego życia aktywność fizyczną. Pytanie tylko, gdzie ćwiczyć – w domu czy w klubie fitness? Wszystko zależy od tego, czego oczekujemy od treningu. Kluby oferują większą różnorodność w wyborze zajęć, natomiast fitness w domu to ćwiczenie nie tylko mięśni, ale i silnej woli.

Fitness poza domem

Siłownia jest opcją droższą, ale zdecydowanie lepiej pozwala się zmotywować, w końcu niektórzy uważają, że nic tak nie motywuje jak zainwestowane w coś pieniądze. Dlatego zakup karnetu na siłownię może pomóc ćwiczyć regularnie. Pod okiem instruktora, który poprawi nasze błędy, nauczymy się poprawnie wykonywać ćwiczenia i nabierzemy wprawy. Poza tym obecnie na rynku jest dostępny tak szeroki wachlarz ćwiczeń, że każdy znajdzie coś dla siebie. Można wybrać zajęcia aerobic, step, TBC, rozciągające, wzmacniające, taneczne, ale także wzmacniające brzuch i pośladki lub mięśnie kręgosłupa i pleców, osobno zajęcia dla seniorów lub kobiet w ciąży.

Trening w klubie na konkretną godzinę to także brak wymówek oraz odpoczynek psychiczny. Wyjście z domu na czas, który poświęcamy wyłącznie sobie może mieć zbawienny wpływ na nasze psychiczne samopoczucie. Trzeba także zdawać sobie sprawę z faktu, iż zapisanie się na zorganizowane ćwiczenia fitness takie jak aerobik, spinning czy aqua aerobik z reguły działa efektywniej niż indywidualne ćwiczenia w domu. Zajęcia fitness prowadzone są pod okiem wykwalifikowanych instruktorów, którzy przeprowadzają trening z właściwą, optymalną intensywnością i skorygują błędy da zdecydowanie szybsze i lepsze efekty. 

Fitness w domu

Opcja ćwiczeń w domu jest przede wszystkim opcją dużo tańszą, wystarczy zaopatrzyć się w wygodną matę do ćwiczeń i płytę z treningiem lub znaleźć go w internecie. Poza tym trenując w domu oszczędza się czas i pieniądze, które trzeba by było poświęcić na dojazdy. Samodzielny trening  w domu ma też tę zaletę, że możemy rozpoczynać go i przerywać w każdej chwili, a z ćwiczeń robić jedynie te, na które w danym dniu mamy ochotę. Masz wolną godzinę między pracą i spotkaniem ze znajomymi? Pora na trening! Wstałeś wcześniej i masz ochotę poćwiczyć? Możesz to zrobić o każdej godzinie. Ta opcja pozwala też dopilnować posiłków po i przed treningiem, ponieważ wszystko mamy pod ręką. Odkładanie na później jest największym ryzykiem treningów w domu. W tym przypadku nie motywuje kupiony karnet, trener, ani ćwiczące obok osoby. Do regularnego ćwiczenia w domu potrzebna jest silna motywacja, ponieważ nie mamy w takiej sytuacji grupy ćwiczących, która nas wesprze. W dodatku instruktor zawsze pokaże jak coś ulepszyć. Kluby fitness zostały stworzone w taki sposób, by trening w nich był maksymalnie bezpieczny i efektywny.

Aby ćwiczyć w domu należy dysponować odpowiednią przestrzenią. Nie każdy niestety jest w stanie wygospodarować odpowiednią ilość wolnego miejsca w swoim domu czy mieszkaniu. Trening w małym pokoju może okazać się niebezpieczny i mało komfortowy. Kolejną przeszkodą podczas ćwiczenia w domu są domownicy. Mężowi i dzieciom trudno jest zrozumieć, że w tym momencie trenujemy i nie mamy dla nich czasu. W trakcie treningu poza domem dużo łatwiej jest się skoncentrować na ćwiczeniach. 

Jeśli krępujesz się ćwiczyć przy innych, źle się czujesz i praktycznie nie wykonujesz ćwiczeń ciągle myśląc o swoim skrępowaniu lepiej ćwiczyć w domu. Chociaż jeśli twoja noga jeszcze nigdy nie stanęła na siłowni, to może warto byłoby się tam wybrać i zrobić mały rekonesans. Pamiętaj jednak, że aktywność fizyczna ma być przyjemnością, bez zbędnych stresów związanych z warunkami w miejscu, w którym ćwiczysz.